Kasnäs-Ruissalo-Messila

10.06.2022
Matkalla Kasnäsiin kävimme Vantaan Vauhtikeskuksessa Bitmad parkissa, poika pääsi ensimmäistä kertaa kokeilemaan motocrossia. Suosittelen kyllä heille joiden lapset haaveilevat kyseisestä lajista, jos itsellä ei ole resursseja opettaa. Hintaan kuului varusteet, tunnin ajo ja opetus. Mukava nuori poika opetti hyvin ja poika kurvaili niin hyvin, että äidinkin jännitys lievittyi loppua kohden.
Reissun eka etappi oli tällä kertaa Kasnäs.  Karavaanialueelle saavuttiin hyvissä ajoin maanantaina 6.6.2022. Kelit helli, ei ollu lämpöä kuin noin 16 astetta, mutta aurinko paistoi ja se oli pääasia,  koska viime viikon sää oli ihan hurja, sateinen ja kylmä.

Kasnäsin leirintäalueesta odotin enemmän. Huoltorakennus oli ihan uusi ja hyvin siisti, mutta itse leirintäalue oli perus parkkipaikka, ei mitään viihtyisyyttä.

Maljojen kilisyttelyn ja raparperipiirakoiden jälkeen lähdimme pyörillä katselemaan paikkoja. Matkalla tulimme komean sillan yli, joten päätimme pyöräillä katsomaan. Pyörät on kyllä hyvä olla mukana, monessa paikassa saa tietysti vuokrattuakin, mutta oma on aina saatavilla. Kilometrejä tuli ihan huomaamatta 17, kun vieraassa paikassa kurvaili.

Tiistaille olimme varanneet päivän retken Rosalan Viikinkikylään  ja Bengtskärin majakalle. Oli mielenkiintoinen ja hintansa arvoinen reissu.
Viikinkikylässä tutustuimme 1000 vuotta vanhaan viikinkielämään ja söimme päällikönhallissa kuha/ahven keittoa, todella hyvää leipää ja paikallista olutta.

Seuraavaksi jatkoimme majakalle ja kuulimme Majakan historian. Kolo majakka on rakennettu 9 kuukaudessa ja jokainen kivi on tältä saarelta. Yhdessä kuvassa näkyykin kalliota, josta on suorakulmainen kivi louhittu. Lapsetkin kuuntelivat kiinnostuneina saaren sotahistoriaa toisesta maailmansodasta, jolloin venäläiset yrittivät tuhota majakan. Saarella oli noin 30 suomalaista sotilasta, kun 100 venäläistä sotilasta sankasta sumusta pääsi yllättäen hyökkäämään. Suomi pystyi kuitenkin puolustamaan niin etteivät venäläiset saaneet tuhottua majakkaa. Suomen pelastus oli yksi ainoa kranaatti, kun sotilaat pakenivat ylös torniin kierreportaita, he heittivät viimeisen kranaatin alas perässä tulevia joukkoja kohti. Venäläiset luulivat että suomalaisilla on ylhäällä lisää aseita ja ammuksia, joten he eivät kiivenneet perässä. Lopulta apujoukot mantereelta tulivat ja veläiset pakenivat.
Illalla vielä pelailimme Badelia. Tulipahan taas opittua, että kysy etukäteen mitä maksaa. Yleensä leirintäpaikoissa mailojen ja ym vuokraus on maksanut muutamia euroja, joten ei tullut mieleenkään kysyä hintaa. Tunniksi neljä mailaa maksoi 42€!!

Onneksi lapset tykkäsivät, nimittäin tolla hintaa kyllä pelattaisiin vaikka väkisin.